Ves al contingut. | Salta a la navegació

CERCLE D'AIGUA en 5 dies

Ruta en 5 dies Ruta en 3 caps de setmana

El CERCLE D’AIGUA és una ruta de muntanya circular  que uneix els 5 estanys amb presa hidràulica d’Andorra.

5 etapes    73,3 km     + 4.640m

2 refugis guardats, 2 allotjaments turístics

La ruta es fa per camins de muntanya senyalitzats i es travessen unes valls amb uns paisatges meravellosos.

Consta de 5 etapes, amb un total de 73 km. Pernoctarem en dos refugis guardats d’alta muntanya en les dues primeres etapes i en allotjaments turístics en les altres dues.

Les etapes són molt variades tant pel seu paisatge com per la seva llargada i dificultat. La segona etapa és la més exigent, l’última la més agradable quant a duresa. Per poder gaudir del recorregut cal estar en una bona forma física.

El punt de sortida és el MW Museu de l’Electricitat on cal agafar el passaport del CERCLE D’AIGUA. Pensa en reservar en els allotjaments on pernoctaràs al finalitzar cada etapa.

Descobrirem la història de cada presa i la seva utilitat, és una manera de veure com es pot fer un aprofitament sotenible dels recursos naturals.

Un repte accessible pels amants de la muntanya.

A Andorra tenim cinc estanys naturals amb la seva presa hidràulica repartits entre la vall del Madriu i la vall del Valira d’Orient.

FEDACULTURA proposa un repte pels apassionats de la muntanya de conèixer aquests indrets meravellosos i descobrir el seu costat útil i més desconegut. Els recorreguts proposats es fan per camins senyalitzats sense excessiva dificultat tècnica.

Descarrega el track CERCLE D’AIGUA , i també per google mapsgoogle earth

73,3

4.640

-4.640

Pernoctacions: es fan en els dos refugis guardats durant l’estiu, el de l’Illa  i el de Juclar  i en allotjament hoteler o càmping a Canillo i Ransol

+ informacions diverses

Del MW museu de l'electrictat a l'Illa passant per la vall del Madriu

La presa de l’estany de l’Illa està situada al fons de la vall de Madriu, declarada patrimoni de la humanitat per la UNESCO.

Sortim des del MW Museu de l’Electricitat, agafem la CG-2 fins al pont del Madriu on trobarem el GR7 (amb marques blanques i vermelles) que ens conduirà fins al refugi de l’illa passant pel fons de la magnífica vall del Madriu. El camí està molt ben senyalitzat, travessa antigues fargues i els espais naturals com el pla de l’Ingla o l’estany de la Bova. Ens farem una foto amb el tótem de la presa.

+informació

Pernoctarem en el refugi guardat de l’Illa inaugurat el 2017 i obert tot l'any.

Estany i presa de l'illa

De l'estany de l'Illa al de Juclar passant pel cercle dels Pessons

És l’etapa més llarga i dura del CERCLE D’AIGUA. Ens caldrà prendre el temps per visitar les diferents valls, rierols, estanys i racons que travessarem.

Des del refugi de l’Illa pujarem a la collada de Pessons (2.835 m, el punt més alt del CERCLE D’AIGUA), descobrirem la vall glaciar del mateix nom. Baixarem pel GRP (groc i vermell) que ens farà passar per 7 estanys. Arribarem al Pla de les Pedres i a les Bordes d’Envalira on pujarem al port Dret, seguirem baixant per la vall del Siscaró i, just després del refugi agafarem el camí que ens porta a l’estany de Juclar (ens farem una foto amb el tótem de la presa). Des de l’Illa haurem seguit el GRP tota l’estona.

El refugi de Juclar es troba a pocs metres de la presa. És un refugi guardat durant l’estiu amb totes les comoditats.

Estanys de Juclar

De juclar a Ransol passant per l'estany de Cabana Sorda

En aquesta etapa farem una volta per la preciosa vall d’Incles passant per diversos estanys i estanyons fins a arribar al poble de Ransol. És una etapa per gaudir del paisatge aprofitant el poc desnivell positiu que haurem de salvar.

Des del Refugi seguirem el GRP (color groc i vermell) que ens conduirà fins a l’estany de Cabana Sorda. Just al començar passarem davant de les ruïnes de la cabana que feien servir els obrers de la construcció de la presa i després ens farà travessar la Vall d’Incles fins arribar a l’estany de Cabana Sorda. Des d’allí anirem planejant fins a arribar a l’estany de Querol on baixarem fins a Ransol seguint els punts grocs del camí parroquial.

Segellarem el passaport a l’Hotel Segle XX  al poble de Ransol. (google maps) .

Estany de Cabana sorda

Ransol-Canillo passant per l’estany de la Vall del Riu

L’etapa d’avui té una dificultat mitjana, collarem a més de 2.600 metres d’altitud i farem un recorregut molt interessant.

Aquesta etapa ens porta en unes valls amagades i molt poc concorregudes. Des de Ransol agafarem el camí que ens porta als Plans de Ransol i d’aquí seguirem el camí ben marcat fins al refugi de la Vall del Riu i continuarem pujant fins a l’estany seguint sempre els punts grocs (ens farem una foto amb el tótem de la presa). Passarem per davant del refugi no guardat del mateix nom. Des de la presa de l’estany haurem d’enfilar-nos en direcció sud fins a la carena. De la carena agafarem direcció ple sud on arribarem a un primer collet que ens deixa veure els prats de Soriguera a l’esquerra. Nosaltres agafarem sempre la carena de la Serra de les Roques Grosses seguint els punts grocs. Aquesta travessa de la cresta és un moment on podem gaudir d’un espectacle enorme: tenim la vall de Montaup i els tres Casamanyes a la nostra dreta, la Vall del Riu i Soriguera a la nostra esquerra i, davant nostre, Canillo i la vall del Valira d’Orient. Baixant des de la cresta ens creuarem el camí que ve de Soriguera i que ens portarà al fons de la vall de Montaup on seguirem cap avall el camí que ens deixarà al poble de Canillo.

Estany i presa de la Vall del riu

Canillo- MW Museu de l’Electricitat passant per l’estany d’Engolasters

Aquesta última etapa és la més turística, podrem gaudir de la visita de l’església de Sant Miquel de Prats i la de Sant Miquel d’Engolasters. Avui l’etapa és planera i ens permetrà seguir una ruta molt variada i ombrejada.

Des de Canillo anirem pel camí fins a Prats on seguirem l’itinerari interparroquial que ens porta fins a Sant Miquel d’Engolasters passant l’Estany d’Engolasters seguint els punts grocs. De fet des de Prats seguirem el camí del canal que feien servir els guardes de la presa de Ransol i d’Engolasters per anar vigilant que no es tapessin les diferents entrades d’aigua del canal que va de Ransol a Engolasters. Seguirem el camí de les Pardines que es va construir i utilitzar per a la construcció del canal que condueix l’aigua des de Ransol a Engolasters en els anys 30 on hi havia unes vies per transportar el material necessari a la seva construcció. Ens farem una foto amb el tótem de la presa. Des d’Engolasters seguirem el camí dels matxos, girarem a l’esquerra per baixar a Sant Miquel i des d’allí seguirem durant un tram la carretera i, després de la primera corba a l'esquerra, agafarem l’antic camí que anava d’Escaldes a Sant Miquel d’Engolasters seguint els punts grocs. Quan arribem a la cruïlla amb la CG-2, continuarem per aquesta fins al MW Museu de l’Electricitat. Si anem amb transport públic agafarem un autobús (L2, L3 o L4) o un taxi.

Ara l'estany d'Engolasters és la “cambra de càrrega” del dispositiu hidràulic. Això vol dir que la seva utilitat és la de gestionar l’aigua embassada, i la seva energia potencial, de manera a conduir-la a la central hidroelèctrica per transformar-la en electricitat a través de la canonada forçada que uneix l’estany amb la central.

Estany d'Engolasters parcialment gelat

Sol·licita'ns més informació

NOTÍCIES

EL MW Museu de l’electricitat ofereix la visita teatralitzada “FHASA, la llum de la seva llar” 14-05-2019

L’espectacle mostra la història dels treballadors de FHASA en els seus inicis

Més de 1.100 persones visiten l’exposició “Ça Chauffe pour la Planète” 09-04-2019

El MW museu de l’electricitat acull des del passat 11 de gener una trentena de dibuixos ...

El MW Museu de l’Electricitat acull una nova exposició “Ça chauffe pour la planète” 11-01-2019

Del 10 de gener al 31 de juliol, es pot visitar la nova exposició al MW Museu de ...